Waterschoentjes

Het is natuurlijk wat truttig om waterschoentjes te dragen. Zeker als je maat 45 hebt. Ik had ze dan ook met enige reserve gekocht, bij de ANWB ook nog, kan het trutterig? Nou ja, je bent partnerlid of niet, dus ik kocht ze. Vandaag ging ik ze voor het eerst gebruiken. Bij onze camping is een rivier afgedamd. Een heerlijk natuurlijk bassin is zo gecreƫerd. Met als bodem dikke keien en scherpe stenen. De blauwe schoentje, met witte randjes en het Human Nature embleem van de ANWB -pasten perfect. Zonder pijnlijk voeten kon ik door het water waden. Het kritieke moment, het koude water dat langzaam de grens van de zwembroek nadert, probeerde ik zo mannelijk mogelijk te dragen. Koud, fris, ijzig, brrr. Ik haalde diep adem liet me voor over vallen en maakte enkele schoolslagen. Mijn lichaam wende snel aan de watertemperatuur. Na een paar baantjes liep ik naar de zijkant en stapte de wal weer op. Met klotsende schoentjes stapte ik naar mijn handdoek. Heerlijk afgekoeld, warmde ik me op in de zomerse zon.

’s Middags kwam ik later dan vrouw en kinderen en zwagers bij het water terug. De kinderen en de ooms waren op expeditie naar de waterval. Ik besloot ze te volgen. Ik genoot van mijn waterschoentjes. Geen steen was pijnlijk en de grip was uitstekend. Ik genoot ook van het uitzicht. De rivier stond laag. Maar aan de uitgescheurde rotsen te zien heeft het water wel eens hoger gestaan. Erosie door wind, regen en waterstromen waren goed zichtbaar. Ook in het water zag ik de gevolgen van de erosie. Stenen met gleuven, lijnenspel als gevolg van de kracht van het water. Visjes schoten voorbij, kikkers sprongen op. Ik waakte ervoor dat ik geen slangen tegen kwam, toch altijd een beetje huiverig voor. Na vele bochten, bijna valpartijen en geen enkele ontmoeting met een slang, kwam ik aan bij een spoorbrug, een hoge brug met pijlers die in bogen uitliepen, kwam ik mijn familie tegen. Samen liepen we weer terug. Moe maar voldaan eindigden we onze tocht. Lang leve de waterschoenen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.