Amsterdam fietst

Amsterdam is druk en vol. Ik fietste afgelopen vrijdag dwars door de binnenstad, via de Jordaan naar de Staatsliedenbuurt. Een gevaarlijke expeditie omdat mijn voorband bijna leeg was, tramrails ontweken moesten worden, maar bovenal toeristen in de weg liepen. Dus handen aan de remmen en de duim op de bel. Mijn Lief, die minder angstig is aangelegd, ging vooruit. Met enige moeite kon ik haar in het oog houden. Terwijl zij ons ontbijt voor de volgende ochtend ging inkopen bij een Albert Heijn reed ik door naar ons logeeradres.

Met meer geluk dan wijsheid reed ik op mijn geleende mountainbike door het stadsverkeer. Aan een lantaarnpaal voor het appartement ketende ik de fiets vast, naast een kinderbakfiets die met een vuistdikke ketting vastgeklonken was. Ik beklom vervolgens de trap naar boven. Even later belde Mijn Lief aan. Opgelucht was ze, onderweg had ze een ongeluk gezien op een druk kruispunt, waar ik net langs gekomen was. Het slachtoffer werd net weggereden in de ambulance. De moutainbike van de ongelukkige fietser stond verkreukeld tegen de gevel.

Nee, fietsen in Amsterdam is leuk.

De volgende dag wandelden we door de stad. Via de Haarlemmerdijk kwamen we in de Jordaan terecht. Onderweg zagen we natuurlijk veel fietsers. Oude brikkies, rammelkasten, bakfietsen en fietsen met aanhangkarretjes. De mooiste die ik zag was een zwerver die achter zijn fiets zo’n kinderkarretje met huifje en vlaggetje voort trok. Natuurlijk gestolen. Uit het karretje stak het bebaarde en verwaarloosde hoofd van een tweede zwerver, de fles drank in de hand. Later bedacht ik me dat er nu ergens een jong gezin ontreddert is zonder fietskar. Hoe beteuterd heeft de jonge moeder staan kijken toen ze met haar twee dreumesen naar beneneden was gestommeld om te moeten constateren dat de fiets met kinderaanhanger gestolen was? De zware ketting lag in twee stukken om de lantaarnpaal. Vermoeid begon ze aan haar wandeling naar school, de kindertjes voortrekkend.

Nee, fietsen in Amsterdam is geen pretje.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.