Camping opvoeding

Een camping vol Nederlanders is fantastisch. Ouders met jonge kinderen zijn mijn vakantie-attractie. ‘Ik doe altijd alles fout,’ roept het blonde buurjongetje dat met zijn ouders en twee broertjes naast ons staat. Gisteren kreeg hij op zijn kop toen hij zijn vader nat spoot met zijn waterpistool. Vader reageerde fors en nors. ‘Ik snap het niet, als ik het bij mama doe moet ze lachen, maar jij bromt meteen.’ Ook in vakanties moet je als ouders afstemmen en consequent blijven.

Bij het riviertje spelen kinderen terwijl hun ouders rosé drinken en lezen in Karen Slaughter of Suzanne Vermeer. Ook hier is het heerlijk om opvoedgesprekjes af te luisteren. Een meisje van vijf komt huilend naar haar vader. Ze is met haar All Stars in het water gelopen. ‘Ik wist niet dat het geen waterschoentjes waren,’ huilt ze. Haar vader zegt dat het onzin is, dat ze beter moet opletten. Hij wijst haar terecht. Ze reageert fantastisch.’Ik vind het oneerlijk dat papa’s altijd de baas zijn.’ Zonder blikken of blozen stelt vader dat papa’s altijd de baas zijn, dat dat zo is.

Tegenover ons bivakkeerden vader Klaas, vrouw Anneke en de kinderen Ollie, Roosje en Lotje. Grootouders, oom en tante met kinderen stonden vlakbij. Oom Klaas mocht steeds op de kinderen passen. Met engelengeduld kweet hij zich hiervan terwijl de rest leuke marktjes bezocht of pittoreske wandelingen gingen maken. Pas toen zijn dochter de witte vulling uit haar koekje op het gezicht van haar nichtje smeerde, ontplofte oom Klaas. ‘Ik vind dit niet leuk, dat is heel smerig,’ barstte hij uit. Om direct zijn zorgtaak te hervatten alsof er niets gebeurd was. Toen tante Anneke terug kwam, kreeg hij een snauw dat de jongste kinderen al lang hun middagslaapje hadden moeten doen.. ‘Ik doe ook alles fout,’ zag je hem denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier je reactie op het bericht achter.