Camping contemplatie 11

Camping Contemplatie 11

Op mijn veranda zit ik met een boek in mijn handen in de schaduw. Het is warm, al is de ochtend nog niet halverwege. Een windje zorgt voor verkoeling. Ik heb veel gelezen deze vakantie. Sinds een jaar of wat doe ik dat met een e-reader. Niet om mee te doen met de moderne wereld maar omdat het boek mij soms te zwaar is in de hand. Kwestie van aftakeling, zeg maar. Bovendien scheelt het bagageruimte, al had het wel wat zo'n zomerskratje vol boeken naast de tent en de slaapzakken in de achterbak van de auto. Maar goed the times are changing en we doen vrolijk mee. 
Nadeel van de e-reader is dat je niet kunt laten zien wat je leest als je buitenshuis leest. Het apparaat is verpakt in een nietszeggend, neplederen hoesje. Niemand kan stiekem checken wat je leest. immers, weet je wat iemand leest, dan ken je hem al half. Door de e-reader verdwijnt een sociaalselectiemiddel. Stel dat je een e-readerlezer treft en je vraagt of het een mooi boek is en hij knikt hartstochtelijk, waarna hij gaat citeren uit Mein Kampf of uit de memoires van Dutroux, en vol vuur je probeert te overtuigen van deze auteurs. Op dat soort contacten zitten we niet te wachten. Er zou daarom een een e-reader met een cover-display op de achterkant moeten ontwikkeld worden zodat de voorbijganger in trein of tram of zoals hier op de camping kan zien wat je digitaal leest. 

Gisteren las ik voor het eerst in de vakantie een papieren boek. Binnen twee hoofdstukken had ik al contact met voorbijgangers over het boek. 'Mooi boek, ik heb het net uit.' En we spraken over boeken. Dat was leuk. Dat mis ik wanneer ik e-pubjes lees, Misschien moet ik als ik straks weer in het openbaar een digitaal meesterwerk opensla (of is het openscroll?) een papier naast mijn leesstek hangen met informatie over wat ik nu lees en wat ik verder gelezen heb op mijn e-reader. Met mijn e-mailadres erbij, dan kan men een berichtje sturen over de leeservaring, of mijn 06-nummer om een lit-chat-app-groepsgesprek te starten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.