Camping contemplatie 2

Camping Contemplatie 2

De camping die we bewonen is gelegen aan een visvijver. Je mag er ook in zwemmen, maar het is bovenal een visstek. Ze noemen het een Carpodrome. Mooi woord. Net als Velodrome of nog mooier een hypodrome. In Nederland kwam je de Autodrome tegen, maar die is flauw. Wat ik ook een lekker woord vind is Hypermarché. Dat is zo'n supermarkt zonder grenzen. Tachtig kassa's en vierhonderd gangpaden vol megaverpakkingen zoals vijf-kilo-blikken doperwtjes, waarbij je bij het openen met je blikopener een meter omtrek moet opensnijden. En je kunt er de gekste dingen kopen, zo zag ik ooit een bakjes levend visaas, maden om precies te zijn.

Maar terug naar de Carpodrome. Het vissen is aan strenge regels gebonden. Je mag niet meer dan een kilo lokaas gebruiken en een vangnet is verboden, lijkt me ook wel heel makkelijk om met een sleepnet het meertje leeg te vissen. Ook het vishaakje mag geen weerhaakje hebben. Alleen vissen met een gladhaakje, dan verwoest je de vislippen (heeft een vis die?) niet. En natuurlijk mag de vis na afloop niet meegenomen worden. 

Gisteren ging ik zwemmen in het vijvertje. Vlak voordat ik te water ging werd er gejuicht bij de vissteiger. Er was een hypercarpo gevangen. Het forse beest werd door de vissers trots op de arm gehouden en spartelde wild tegen. Snel werd de vangst gefotografeerd. Ik zag de bek van het beest en ik dacht weerhaakjes te zien in zijn tanden, hij wel. Geheel volgens de regels werd de vis ongeschonden teruggezet. Ik geef toe dat ik tijdens het zwemmen heel goed voelde of ik niet toevallig in aanraking zou komen met dit beest of met zijn soortgenoten. Die tanden, brr. Voor mijn gevoel krioelde het van de megakarpers in het meertje. 

Later die dag bekeek ik in het campingwinkeltje de foto's van andere trotse karpervissers. De gevangen vis en de visser grijnsden me op elke foto toe. Elke foto toonde een andere visser, maar de karper was steeds dezelfde, ik herkende de vis aan zijn weerhaakgebit. Ineens begreep ik waarom de vis teruggegooid moest worden. Dat had niets met diervriendelijkheid te maken, ze hebben er maar een rondzwemmen in die  hele vijver. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie op het bericht achter.